Nikto nie je dokonalý - Life Up

Nikto nie je dokonalý

alebo prečo je zložité priznať, že som urobil/a zlé rozhodnutie.

 

„Nikto nie je dokonalý!“ Touto myšlienkou som začínala časť vstupu o zraniteľnosti v Leadership Programe, ktorý okrem iného mal pomôcť zlepšiť partnerskú spoluprácu medzi lídrami rozdielnych tímov a znížiť prejavy hierarchickej a mocenskej komunikácie vo firme.

Program sme realizovali minulý rok v spoločnosti, ktorá je na trhu dlho, manažéri sú tam veľmi dlho a stabilne na svojich pozíciách. Je to spoločnosť vo svojom segmente primerane úspešná, aj keď zaznamenala v posledných rokoch určitý pokles v niektorých parametroch.

Pred letom som stretla na jednom príjemnom evente jedného z manažérov, ktorí zo spoločnosti nedávno odišiel a prijal pozíciu v spoločnosti, kde sa event konal.

A ako inak? Tie najdôležitejšie veci sa dozviete až sú ľudia v pozícii „bývalý zamestnanec“. Zlá správa je, že tí, ktorí odišli v hneve alebo ukrivdení nemajú na svojho bývalého zamestnávateľa dobré slovo a nevidia zväčša udalosti v súvislostiach, lebo ich tak vidieť nechcú. Dobrá správa je, že tí normálnejší ľudia, ktorí si uvedomujú, že zodpovednosť je vždy viac ako jednostranná sa snažia vidieť udalosti realistickejšie. A jedným z týchto „normálnejších“ ľudí bol aj manažér, ktorý sa rozhovoril o svojom bývalom zamestnávateľovi. Nezabúdajme, že bývalí zamestnanci sú často najsilnejšou reklamou firmy, z ktorej odchádzajú.

 

Časť rozhovoru:

Manažér: „No dobre si to myslela s tým heslom „ Nikto nie je dokonalý!“. A jasné, že sme sa všetci tvárili a pritakali Ti, že Ti rozumieme a že sebareflexia prebieha, ale sú dokonalí a dokonalejší.“

Ja: „Ako to myslíš? Mal to byť štart do diskusie a cvičenia, kde sme pracovali v sebauvedomení aj s témou svojich tieňov a manažérskej role.“

Manažér: „Ja som urobil chybu, aj som ju priznal a po mnohých napätiach, ťahaniciach a výčitkách som to tam vzdal. Nezažil som v danej spoločnosti, žeby niekto zobral na seba tú zodpovednosť a priznal, toto bolo z mojej strany zlé rozhodnutie. Ja som to urobil a vidíš. Už tam nepracujem. A v záverečnom rozhovore, keď som odchádzal som povedal môjmu GM. Na čo sme sa hrali, keď sa všetci tvária dokonale a pri tom padlo veľa zlých rozhodnutí, ku ktorým sa takmer nikto nepriznal? Ale vieš ako to tam je. Hlavne neohroziť svoje stabilné miestečko, preto sa o chybách nahlas nehovorí. Všetci sa tvária na oko, že je všetko dokonalé.“

GM v záverečných rozhovoroch síce navrhoval, či si ešte predsa len nerozmyslím zostať. Nerozmyslel som si to. Urobil som aj ja chybu, aj oni. Ale viem, že môj postoj bol správny.

A čakal ma už nový projekt, na ktorý som sa tešil viac, ako zostať vo firme, kde sú stojaté vody“

 

Čo tento príbeh ukazuje?

  1. Nikto nie je dokonalý a manažéri robia aj zlé rozhodnutia s negatívnym dopadom na ľudí a na firmu ako celok. Zobrať zodpovednosť za nesprávne rozhodnutia je vec zrelosti. Nielen manažérskej, ale aj ľudskej.
  2. Brať do úvahy fakt, že nikto nie sme dokonalý nie je fráza, ale skutočnosť. Celý život máme na čom pracovať.
  3. Otvárať tému dopadu rozhodnutí na ľudí a na firmu je viac ako len manažérska povinnosť. Sú to zdravé znaky firemnej kultúry. Hovoriť o chybách a vedieť poučením sa z nich eliminovať zbytočné ďalšie „fuck ups“ môže pomôcť budovať stabilnejší biznis a otvorenosť vo firemnej kultúre.

Pre mňa je to poučenie viac otvárať tému dopadu manažérskych rozhodnutí. Viac pracovať s konceptom, pre koho sa ako prejavuje dokonalosť a ako komunikujeme neúspešné rozhodnutia a výsledky vo firmách. Zároveň je to pre mňa pripomenutie, že téma otvorenosti je stále vo firemných prostrediach dôležitejšia ako sa na prvý pohľad zdá.

 

Záverom:

Dovolím si použiť myšlienky Amy Edmondson, svetovo uznanej odborníčky v téme zraniteľnosti a autorky pôvodnej teórie o psychologickom bezpečí a pojmu „The Fearless Organization“:

„Negatívne emócie ako dôsledok nesprávnych líderských rozhodnutí sú prirodzené. Ochota si ich priznať a prejaviť je nielen znakom zraniteľnosti, ale predovšetkým znakom zrelosti. K zrelosti patrí rovnako sa z chýb poučiť a toto poznanie zahrnúť do nových rozhodnutí.“

Image by wayhomestudio on Freepik

Life Up Blog

Najnovšie blogové príspevky

Naše články ponúkajú zaujímavé príbehy a cenné informácie, ktoré vám pomôžu zvládnuť výzvy a triumfy vedenia.

Zostaňte v obraze

Prihláste sa k odberu našich noviniek